Godziny pracy Urzędu:
Poniedziałek 7:00 – 15:00
Wtorek 7:00 – 16:00
Godziny pracy Urzędu:
Poniedziałek 7:00 – 15:00
Wtorek 7:00 – 16:00
Środa 7:00 – 15:00
Czwartek 7:00 – 16:00
Piątek 7:00 – 13:00
W dobie cyfryzacji, zapomniane i niedoceniane czytanie próbuje odzyskać dawną świetność i znaczenie. Jak zachęcić młodych ludzi do czytania? W Szkole Podstawowej nr 5 w Jaworniku rozpoczęto od pokazania zalet płynących z kontaktu ze słowem czytanym.
Podczas cyklicznych zajęć dla klas młodszych w pierwszym semestrze, podejmowana była tematyka „Co nam daje czytanie?”. Na warsztat brane były następujące korzyści: rozwija wyobraźnię, poszerza słownictwo i wiedzę, wychowuje, uczy kultury i empatii, uwrażliwia, relaksuje i rozwija kreatywność. Teksty literackie i poetyckie prezentowane podczas spotkań, były niepodważalnym dowodem na prawdziwość stawianych tez. „Dokuczalską” z jej długimi rękami wszyscy widzieli oczyma wyobraźni, w wierszach Tuwima i Brzechwy poznawali piękno polskiego języka, kultury i dobrego wychowania uczyli się z „Dobrych obyczajów”, a empatii i współczucia z fragmentów książki „Dziewczynka spoza szyby”.
W drugim semestrze tematyka spotkań czytelniczych spójna jest z ogłoszonym przez Sejm RP Rokiem Rzeki Wisły. Celem tego cyklu jest poznanie legend miast leżących nad Wisłą od jej źródeł aż do ujścia. W podróż wyruszono z Wisły w towarzystwie Białki i Czarnochy, potem na dłużej zatrzymano się w Krakowie, by stanąć oko w oko ze Smokiem Wawelski i posłuchać hejnału z wieży Kościoła Mariackiego, następnie z królową Jadwigą udano się do Sandomierza, by przymierzyć jej białe rękawiczki i na chwilę zatrzymano się w Puławach, gdzie zbyt ciężki Zawisza Czarny zasiadając na ławie złamał ją w pół, stąd nazwa miasta.
Zaczytane są również klasy starsze, które na lekcjach języka polskiego biorą na tapetę między innymi niesfornego Karolka, a na zajęciach z regionalizmu poznają legendy naszego miasta.
Namacalny ślad po czytaniu zostawiany jest w różnych formach, takich jak plakat „Polecane”, na którym wpisywane są przez uczniów ciekawe pozycje i ich autorzy. Klasa druga prowadzi zeszyt z metryczkami przeczytanych książek, a uczniowie klasy pierwszej i trzeciej wykonali wspólnie „Wędrujące książeczki”, czyli ilustracje przeczytanych ciekawostek.
Dzięki tego rodzaju akcjom, możemy z całą odpowiedzialnością stwierdzić „do zaczytania jeden krok”.
Halina Raszka