Centrum Informacji
Turystycznej
Wisła Plac Hoffa 3, kom. 791 400 485
tel. (33) 855 34 56
Doskonalenie języka angielskiego i nawiązywanie międzynarodowej współpracy, czyli pracownicy wiślańskiej Jedynki w Erasmusie+
W kwietniu i maju 2025 roku pracownicy Szkoły Podstawowej nr 1 im. Pawła Stalmacha w Wiśle rozpoczęli zagraniczne mobilności w celach szkoleniowych, realizowane w ramach projektu pt. „Poprzez rozwój pracowników szkoły do pełnego dobrostanu ucznia” w programie Erasmus+. Zgodnie z potrzebami placówki w zakresie doskonalenia umiejętności komunikacji w języku obcym, łącznie 13 pracowników wzięło udział w intensywnym kursie języka angielskiego dla kadry edukacyjnej. Szkolenie zostało w pełni sfinansowane ze środków UE w ramach pozyskanego grantu.
Pierwsza edycja kursu „Intensive English Language Course for Education Staff” dla grupy początkującej (A1/A2) odbyła się w dniach 13–19 kwietnia br., natomiast druga – dla grupy zaawansowanej (B1/B2) – w dniach 5–9 maja br. Oba kursy miały miejsce w kanaryjskim mieście Puerto de la Cruz na Teneryfie. Organizatorem szkoleń była The Erasmus Learning Academy (ELA) – międzynarodowa placówka doskonalenia nauczycieli, z trenerem Jorge Garcią Márquezem, lektorem języka angielskiego i hiszpańskiego.
Uczestnicy przez cały tydzień podejmowali się różnych wyzwań, których celem było wzmocnienie pięciu podstawowych kompetencji językowych: reagowania językowego, słuchania, czytania, pisania i mówienia. Kurs rozpoczął się od indywidualnych prezentacji i opisów stanowisk pracy, po których nastąpiły rozmowy integrujące międzynarodowe środowisko. Każdy dzień wypełniony był angażującymi ćwiczeniami i zajęciami. Kurs obejmował kluczowe zagadnienia gramatyczne, nauczane w praktycznych, rzeczywistych kontekstach. Lekcje koncentrowały się na codziennych scenariuszach, takich jak organizowanie zadań, omawianie rutyn i nawyków, zarządzanie harmonogramami czy rozmowy o zainteresowaniach. Uczestnicy podejmowali również szersze tematy, takie jak wartość nauki języków obcych, doświadczenia podróżnicze czy planowanie przyszłości.
W celu wspierania skutecznej nauki zastosowano ocenianie kształtujące oraz interaktywne metody, m.in. gry, quizy, czytania, symulacje sytuacyjne – wszystko dostosowane do poziomu zaawansowania uczestników. Do każdego wyzwania związanego z mówieniem uczestnicy podchodzili z entuzjazmem i odwagą, chętnie wykorzystując nawet przerwy jako okazję do doskonalenia języka. Był to także czas dzielenia się najlepszymi praktykami i wymiany spostrzeżeń na temat pracy w szkołach i różnic kulturowych. Dzięki temu powstało wielokulturowe środowisko i nawiązano kontakty, które mogą zaowocować przyszłą współpracą szkół z różnych stron świata.
Grupa B1 zakończyła swój kurs serią wystąpień publicznych – to było nie lada wyzwanie, ale wszyscy świetnie sobie poradzili! Obok nauki języka znalazł się też czas na edukację kulturową – uczestnicy poznali lokalne smaki, tradycje i zwiedzali okolicę.
To były niezwykle produktywne i wzbogacające tygodnie. Wierzymy, że zdobyte kompetencje ułatwią realizację kolejnych zadań projektowych w ramach programu Erasmus+.
Jolanta Leśnik