Nakłady na szeroko rozumianą oświatę od lat stanowią sporą część budżetu Gminy, jednakże dynamika wzrostu kosztów ponoszonych przez samorządy w ostatnich latach, tj. od czasu wdrożenia ostatniej reformy systemu oświaty i wejścia w życie nowych przepisów oświatowych regulujących chociażby kwestię organizacji oddziałów szkolnych, pomocy psychologiczno-pedagogicznej czy kształcenia specjalnego, a także odgórne sterowanie wysokością wynagrodzeń pracowników przy jednoczesnym braku pełnego finansowania tych działań, przysparza samorządom wiele problemów i zmusza do ciągłego szukania optymalnych rozwiązań finansowych. Podsumowując rok 2021 i wkraczając w nowy 2022 chcielibyśmy Państwu przybliżyć sytuację w wiślańskiej oświacie prezentując ją w liczbach.
UCZNIOWIE W LICZBACH ze stanem na dzień 30.09.2021r.:
KOSZTY
łącznie dla niepublicznych przedszkoli 1 461 881,67 zł.
łącznie dla niepublicznych przedszkoli – 1 600 000,00 zł.
Kwota w budżecie Gminy Wisła na 2022 r. potrzebna na sfinansowanie wszystkich zadań dotyczących oświaty wynosi 20 575 681,26 zł., co stanowi ok. 30% wszystkich zaplanowanych w budżecie wydatków.
Pomniejszając tą wartość o kwotę subwencji oświatowej oraz kwotę dotacji przedszkolnej z budżetu państwa można łatwo wyliczyć, że w tym roku Gmina będzie musiała dopłacić do oświaty 12 108 856,26 zł. Dla porównania – w 2021 r. wpływy do budżetu z tytułu podatku od nieruchomości wyniosły 14 769 476,78 zł., Mieszkańcy często pytają, na co są przeznaczane ich podatki. Powyższa kwota odzwierciedla potrzeby m.in. w zakresie finansowania oświaty w naszym samorządzie.
Pomimo tendencji wzrostowej jeśli chodzi o kwotę subwencji (średni wzrost o ok. 8%), przy tak ogromnym stopniu jej niedoszacowania pokrywa ona zaledwie ok. 40% wszystkich nakładów na oświatę tj. koszty szkół i przedszkoli, obsługi szkół, dotacji, dowozu dzieci niepełnosprawnych, doskonalenia zawodowego nauczycieli, pomocy zdrowotnej dla nauczycieli itp.
Zapowiedzi zmian w oświacie na kolejny rok (m.in. zapowiadany wzrost wynagrodzeń, ale również zmiany w prawie oświatowym) nie napawają optymizmem. Samorządy stoją przed dużymi wyzwaniami i to w jaki sposób uda im się z nimi zmierzyć pokażą kolejne lata.