Od września 2017 roku w Szkole Podstawowej nr 1 w Wiśle realizowany jest projekt w ramach Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój zatytułowany „Znaleźć wspólny język”. Celem projektu jest doskonalenia znajomości języka angielskiego wśród kadry pedagogicznej oraz poznanie nowej metody CLIL.
Content and Language Integrated Learning dotyczy zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego opartego na jednoczesnym przekazywaniu treści z dziedziny nauczanych przedmiotów i elementów języka obcego. Metoda CLIL jest rekomendowana przez Komisję Europejską na rzecz promowania nauki języków obcych i różnorodności językowej.
Dzięki wprowadzeniu do naszej szkoły zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego chcielibyśmy realizować następujące cele:
- rozwijać i udoskonalać kompetencje uczniów w posługiwaniu się językiem angielskim,
- zwiększyć wśród nich świadomość języka, zarówno polskiego jak i angielskiego,
- zapewnić uczniom dostęp do specjalistycznego (w zależności od przedmiotu) słownictwa angielskiego,
- rozwijać świadomość i wrażliwość międzykulturową, poszerzać wiedzę o innych krajach, przygotowywać naszych uczniów do życia w wielojęzycznym i wielokulturowym świecie,
- przyczynić się do zwiększania efektywności nauki angielskiego, co daje w przyszłości szanse swobodnej edukacji za granicą oraz uatrakcyjnia perspektywy pracy zawodowej.
Do wprowadzenia tej metody konieczna jest dobra znajomość języka angielskiego. Przez cały semestr sześciu nauczycieli z naszej szkoły podnosiło swoje kompetencje językowe, aby początkiem maja 2018 roku wyjechać na Maltę, gdzie pod okiem wykwalifikowanych trenerów dalej szkoliło język angielski i zgłębiało nową metodę nauki języków obcych CLIL. Obecnie już kilka lekcji zostało przeprowadzonych tą metodą. Dzieci odbierają ją bardzo pozytywnie, chociaż bywają zaskoczone, że np. na lekcjach wychowania fizycznego uczą się pływania, a komendy poznają w języku angielskim, czy na języku polskim uczą się stopniowania przymiotników zgodnie z gramatyką języka polskiego i jednocześnie powtarzają stopniowanie przymiotników angielskich. W przyszłym roku szkolnym planujemy kontynuować wdrażanie tej metody, aby zrealizować nasze cele i zwiększyć kompetencje językowe naszych uczniów.
Monika Cieślar